بازگشت برجسازان به تهران و احتمال نابودی زیباترین باغ گیاهشناسی خاورمیانه
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۱۱۱۰
محمد درویش فعال محیط زیست چندی پیش با انتشار توییتی از ادامه ساخت و سازها در منطقه ۲۲ آنهم در منتها الیه شمالی باغ گیاهشناسی ملی ایران خبر داد و با اشاره به اینکه این منطقه پهنه D شهرسازی محسوب می شود، گفت: بهترین کاربری برای آن فضای سبز است تا چشمانداز و حیات بومشناختی باغ آسیب نبیند، اما اینک میخواهند ۲۲برج ۲۷طبقه در آن احداث کنند، چگونه شهرداری تهران چنین مجوزی را صادر کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبق نقشههای منتشر شده از این پروژه پهنه D از چهار برج تشکیل شده است و در حال حاضر در مرحله خاک برداری و تجهیز کارگاه است.
طرح تفصیلی این پهنه مربوط به بلوک ارتش است و توافقات آن در دهه ۸۰ انجام شده و هیچگاه این پهنه G نبوده و کمیسیون ماده ۵ هم با ساخت و ساز در آن موافقت کرده است و دارای پروانه بلند مرتبهسازی است.
ساخت و ساز تاثیر زیادی بر روی باغ گیاه شناسی نمی گذارد
کارشناسان شهرسازی معقتدند این ساخت و ساز تاثیر زیادی بر روی باغ گیاهشناسی نمیگذارد. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی هم گفته است که ساخت و ساز در اطراف باغ گیاهشناسی اشکالی ندارد.
اما عادل جلیلی، رئیس مرکز باغ گیاهشناسی تهران معتقد است: ساختمانهای زیاد و جمعیت بالا در این محدوده و ایجاد آلودگیهای صوتی و هوایی و کاهش سطح آب، گونههای خاصی را که در باغ گیاهشناسی قرار دارند، از بین میبرد.
هیچ وقت در کنار موسسههای پژوهشی ملی ساختمانهای بلند نمیسازند
وی با اشاره به اینکه باغهای گیاهشناسی در دنیا حریم ساخت دارد وهیچ وقت در کنار موسسههای پژوهشی ملی ساختمانهای بلند نمیسازند. گفت: باغ گیاهشناسی ملی ایران یک نمونه بینظیر در خاورمیانه و یکی از زیباترین و ارزشمندترین باغهای گیاه شناسی دنیا است.
جلیلی این تصمیمات را ناشی از ناآگاهی و بی اطلاعی دانست و اظهار امیدواری کرد که با این اطلاعرسانیها، شهرداری تهران تصمیم منطقی بگیرد.
سازمان جنگلها پیشنهاد داده است: بخشی از زمینهای تحقیقات جنگل ها و مراتع در همان محدوده برای جایگزینی این بلند مرتبه سازی به شهرداری انتقال یابد.
مجوزهای بلندمرتبه سازی در منطقه ۲۲ بازنگری شده است
رئیس شورای شهر تهران هم درباره مجوز بلندمرتبهسازی در کنار باغ گیاهشناسی در منطقه ۲۲ گفته است: آن قسمت ظرفیت جمعیتپذیری را دارد و البته طرح جامع و تفصیلی مشخصی هم دارد که در دوره گذشته بازنگری شد و اگر این طرح بازنگری شده است، یعنی کار علمی روی آن انجام شده و فراتر از آن نباید نظر داد.
برج سازی سهم آب باغ را به یغما میبرد
وی تاکید کرد: جذب جمعیت در آ منطقه نیز نباید بیش از حد باشد چرا که مسأله فاضلاب، آب و کمبود فضای آموزشی را داریم و خدمات شهری نیز در منطقه ۲۲ جدی است و البته تا دلتان بخواهد فروشگاه ساختند.
گسترش روز افزون منطقه ۲۲ و ساخت ساختمانهای بلندمرتبه باعث پایین آمدن سطح آب چاه باغ گیاه شناسی هم شده و میزان آب برداشتی را از ۲۰۰ لیتر در ثانیه به زیر ۹۰ لیتر در ثانیه رسانده است، و کمآبی بهشدت باغ گیاهشناسی را تهدید میکند. به حدی که رئیس مرکز باغ گیاهشناسی معتقد است: اگر این مجموعه برج در محدوده باغ گیاهشناسی ساخته شوند باید فاتحه ۹۰ لیتر آب باقی مانده سهم این باغ را هم بخوانیم.
از دیگر مسائل و موارد قابل تأمل در خصوص ساخت و ساز در حریم باغ ملی گیاه شناسی این است که بر حسب طرح تفصیلی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران کاربری اراضی مجاور آموزشی و پژوهشی بوده است.
بیشتر بخوانید:
در مقاطعی که انتخابات ریاست جمهوری داشتیم بیشترین بینظمیها را دیدیم/ صدا و سیما هم گاهی از ما خوشش نمیآمد عضو شورای شهر: بحث ساخت و ساز در شهرک شهید دقایقی امنیتی است/ تخلف شده باشد، برخورد میکنیم۴۷۲۳۱
کد خبر 1593084منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: برج گیاهان شورای شهر تهران شهر تهران شهرداری تهران باغ گیاه شناسی ساخت و ساز منطقه ۲۲
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۱۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهمترین هدفم در بازیسازی بالابردن نام ایران در جهان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها گوشیهای هوشمند به یار و همراه همیشگی بزرگ و کوچک تبدیل شده و هرکسی در گوشه و کنار و موقع فراغت مشغول بالا و پایین کردن صفحه گوشی و بازی کردن با آن است. خوشبختانه سالهای اخیر بازیهای موبایلی جای خود را در میان مردم باز کرده و استقبال خوبی از آنها صورت گرفته؛ چرا که مطابق با ذائقه مردم طراحی و ارائه شدهاند. یکی از این بازیها «امپراتورهای قلابی»است که به عنوان بهترین بازی موبایل و تبلت در فستیوال «گیم کانکشن ۲۰۲۴ آمریکا» شناخته و کاندید دریافت جایزه در بخش «بازی سال منا» شده است. به همین دلیل به سراغ مهرداد رضایی سازنده این بازی رفتیم و با وی به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
آنا: لطفا درباره بازی «امپراتورهای قلابی» توضیح دهید.
رضایی: نخستین و اصلیترین من بازی «آناهیتا» بود که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد و در جشنواره بازیهای رایانهای در ۲بخش بهترین داستان و بهترین بازی ماجرایی نامزد شد. بعد از آن، بازی ماجرایی محض و کمدی «فقط چپ را بگیر» یا (Just take your left) را ساختیم. و در نهایت مهمترین و موفق بازی که توانستیم بسازیم «امپراتورهای قلابی» است که بالای ۵ شخصیت دارد که گیمر مدام بین آنها سوییچ میکند. هر کدام از این کاراکترها در دنیای خود فکر میکنند که خیلی زرنگ هستند و چون داخل یک آپارتمان زندگی میکنند مدام مزاحم هم میشوند به نوعی فکر میکنند قدرت برترند اما در اصل همه آنها پوشالی و توهمزده هستند.
هم بازی کنید و هم انیمیشن ببنید
آنا: وجه تمایز این بازی با دیگر بازیها چیست؟
رضایی: وجه تمایز این بازی با سایر بازیها این است که هم میتوانید بازی کنید و هم انیمیشن ببینید و داستان را به صورت بازی جلو ببرید. در یکی از فستیوالها یکی از منتقدان ژاپنی گفته بود ما برای نخستین بار شاهد بازیی هستیم که صرفا بازی نیست و کارتون است و با نداشتن محدودیت سنی همه میتوانند از آن لذت ببرند. این بازی در فستیوال «گیم کانکشن۲۰۲۴امریکا» برنده جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت و در «منا گیم آوارد» در بخش بهترین بازی سال نامزد دریافت جایزه شد. گفتنی است این دوره رقابتهای در فستیوال منا با حضور بازیهای مطرح از کشورهای آمریکایی و اروپایی برگزار شد.
آنا: این بازی چقدر بین گیمرها طرفدار دارد؟
رضایی: این نوع بازیهای ماجرایی چون نیاز به فکر کردن دارد، مخاطبهای خاص خودش را دارد. این بازی در کافه بازار امتیاز کامل را گرفته و در سایت گیم خارجی روی سایت itch.io فروش خوبی داشته است؛ اما واقعیت این است که مخاطبان زیادی ندارد، کسی که با موبایل بازی میکند دوست دارد یک بازی را بهسرعت تمام کند و جایی را منفجر کند یا کارهایی از این دست انجام دهد و سرگرم شود. درحالیکه بازیها ماجرایی، فکری هستند و عموم گیمرها علاقه چندانی به آن نشان نمیدهند.
مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان
آنا: هدف شما از بازیسازی چیست؟
رضایی: متاسفانه یا خوشبختانه در این صنعت به دنبال پول نیستم و برای دل خودم بازی میسازم. بنابراین در درجه اول بازی میسازم که خودم راضی شوم و بیشتر به دنبال کشف دنیاهای جدید ذهنم هستم نه تکرار بازیهای ساخته شده در دنیا، بلکه فکرهای خودم را خیلی بیشتر دوست دارم حتی اگر برایش مخاطب هم پیدا نشود؛ چون مخاطب بازیهایم باید اهل فکر کردن باشند. در درجه بعد مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان تمام دغدغه من است. اسم ایران در تمام بازیها ثبت شود و امضای کار باشد. در بازی بعدی که قرار است ارائه شود و سناریوی آن تقریبا به طور کامل نمادهای ایرانی استفاده شده که می توانیم درگفتوگویی مفصل به جزئیات آن بپردازیم. خوشبختانه تجهیزات لازم در کشور وجود دارد که بتوانیم این صنعت را توسعه و گسترش دهیم و نیاز به مهاجرت نباشد.
آنا: در حال حاضر ایران در صنعت بازیسازی چه جایگاهی دارد؟
رضایی: با توجه به اینکه من گیمر بازیهای موبایلی نیستم، اما وضعیت بازیهای موبایلی در ایران خوب است و بازیهای کارتی، پازل و فکری به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و رشد خوبی داشته. خوشبختانه بازی سازهای ایرانی در عین حال که شرکتهای بزرگی نیستند و حمایتهای چندانی نداشتند اما بازیهای خوبی ارائه کردند.
ورزشکاران در اولویت هستند تا هنرمندان
آنا: با چه چالشهایی در این زمینه مواجه هستید و چه انتظاری از متولیان دارید؟
رضایی: چالش شخصی من پیادهسازی افکارم در جهت طراحی و ارائه بازیهای جدید است؛ اما چالش دیگر این است که از نهادهای متولی انتظار دارم که بازیسازان را همچون ورزشکاران مورد توجه قراردهند، هنرمندان واقعا مهجور واقع شدهاند. این حمایتها هم لزوماً مادی نیست. شما ببینید وقتی یک کشتیگیر قهرمان میشود چقدر در رسانهها مطرح میشود. درحالیکه یک بازیساز در رسانهها دیده نمیشود. اگر تبلیغات و حمایتهای کافی صورت بگیرد ما میتوانیم بازیها را با قیمتهای بهتر و با تعداد بیشتری به فروش برسانیم؛ زیرا انیمیشن هزینهبراست و نیازمند تأمین مالی است.
اگر بخواهیم انیمیشنها را ارتقاء دهیم نیازمند حمایتهای بیشتری هستیم از سوی دیگر ما برای بازیسازی در کشور تهیه کننده کم داریم؛ زیرا ترجیح میدهند فیلم بسازند که خروجی خوبی از لحاظ مالی داشته باشد. ساخت انیمیشن دو سال زمان میبرد و معلوم نیست در آخر فروش خوبی داشته باشد یا خیر؟ پس حق دارند محتاطانه عمل کنند و پول را جایی سرمایه گذاری کنند که خروجی بهتری داشته باشد.
دیسکورد فضایی برای تبادل نظر بازی سازان/ علت از دسترس خارج شدن آن چیست؟
مسئله دیگر از دسترس خارج شدن سایت «دیسکورد» است این شبکه گیم شبکه بسیار خوبی جهت تبادل نظر بین بازی سازان در سراسر جهان بود که در آن بازی سازان مطرح دنیا به صورت برخط و آنی پاسخ سوال افراد را می دادند که خود این موضوع به رشد بازی سازان داخلی کمک بزرگی میکرد. به نظر من بهتر است در این زمینه تجدید نظری صورت بگیرد.
انتهای پیام/